Уроки

Літературне читання 2 клас
Тема. Добре того вчити, хто хоче все знати. Англійська народна казка «Сорочаче гніздо»
Мета: удосконалити навички правильного, виразного читання в особах; учити давати характеристику дійовим особам та їхнім вчинкам; формувати вміння визначати головну думку твору та пояснювати її; збагачувати словниковий запас; розвивати зв′язне мовлення, увагу; вміння складати міркування (есе); виховувати наполегливість у здобутті знань.
Хід уроку
І Актуалізація набутих знань
Перевірка домашнього завдання
-         Яку казку ми опрацювали на минулому уроці?
-         Хто написав цю казку?
-         Складіть і прочитайте прислів′я:
Дружній отарі і ……                    те й пожнеш.
Що посієш, ……                           не сиди на печі.
Хочеш їсти калачі - ……             вовк не страшний.
-         Які з них виражають головну думку казки?
-       Які прислів′я на цю тему ви ще знаєте? (діти користуються своїми довідниками)
Як посолиш, так і їстимеш.
Як у лісі гукнеш, так і відгукнеться.
-         Поясніть, як ви розумієте зміст цих прислів′їв.
Читання в особах казки «Вовк і Кіт».
Творче завдання.
Діти розповідают, як змінили кінцівку казки, а також пояснюють для чого це зробили. (Добро завжди перемагає зло.)
Мовна розминка (загадка-ребус)
Як вам витівка така: до числа добавив «а» -
Вийшла птиця білобока, називається …. (сорока)     
- Чи бачили ви сороку?
- Що ви знаєте про цю пташку?
Робота зі скоромовкою
Хитру сороку впіймати морока,
А на сорок сорок, сорок морок.
Розказати цю скоромовку так, як би її розказала сорока, лисичка, сова.
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
-         З ким порівнюють людину, яка багато говорить? (З сорокою)
-         Як можна ще назвати сороку? (Плетуха, скрекотуха)
-         Але чи завжди сорока така балакуча?
-         Виявляється, що ні. Коли вона в′є гніздо, то мовчить. Як ви думаєте чому?
-         Своє гніздо сорока робить дуже майстерно. Чи хочете дізнатися, як саме?
-         Сьогодні ми опрацюємо англійську народну казку «Сорочаче гніздо»
ІІІ Сприймання та осмислення нових знань
Читання казки
Вчитель читає казку (до слів «А нетерплячі птахи один за одним відлітають геть»)
Передбачення подальшого змісту казки.
-         Як ви думаєте, як далі будуть розгортатися події? (відповіді дітей)
Дочитування казки.
-         Чи збулося ваше передбачення?
-         Яких пташок вчила сорока вити гніздо?
(Під час відповіді учнів, учитель демонструє зображення цих птахів)
Словникова робота
з давніх-давен                               торочить
попросили                                     примовляли
вити                                              спершу
млинець                                         хворостинки
абияк                                             глузд
нетерплячі                                    заприсяглася
Орфоепічна робота (поставити наголос); тлумачення незрозумілих слів; добір синонімів та антонімів.
Читання казки учнями ланцюжком.
-         Чи навчився хтось з цих птахів вити гнізда так майстерно, як сорока?
Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
-         До якого жанру належить цей твір. Доведіть.
-         Коли відбувалися події описані в казці?. Прочитайте, як про це сказано у творі?
-         Як називається ця частина? (зачин казки)
-         Хто із птахів відлетів першим?
-         Зачитайте, яке гніздо навчився вити дрізд?
-         Яке гніздо робить сова?
-         Хто залишився останнім учнем сороки?
-         Що заприсяглася не робити сорока?
-         Закінчіть речення:
Птахи не навчилися вити гнізда, бо ….
Визначення основної думки твору
-         Чого вчить ця казка?
-         Що засуджує?
-         Від чого хотіли застерегти людей автори казки?
Розвиток зв′язного мовлення
Складання есе на тему «Бути терплячим – означає…»
Гра «Впізнай героя». Робота в парах.
Діти складають загадку про одну з пташок.
ІV Підсумок уроку. Рефлексія.
-         Складіть і прочитайте  прислів′я:
Хто багато говорить…                  хто хоче все знати.
Хочеш бути умілим….                     той мало робить.
Добре того вчити….                      хто не лінується робити.
Добре тому в світі жити….         хто хоче все знати.
-         Яке з цих прислів′їв виражає основну думку казки «Сорочаче гніздо»?
-         Які ще прислів′я на цю тему ви знаєте?
-         Які знання, що ви здобули сьогодні на уроці, вважаєте найбільш цінними?
Домашнє завдання
Навчитися виразно читати в особах та переказувати казку.
Скласти свою казку на тему «Добре того вчити, хто хоче все знати»

   Українська мова 3 клас
Тема.   Складання тексту-есе.
Мета: вчити дітей описувати весняну природу, влучно добирати для вираження думки художні засоби; формувати уміння та навички складати твори-есе; добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки; розвивати творчі здібності учнів; виховувати спостережливість; сприяти вихованню любові до рідної землі, формувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Хід уроку

І. Організація класу.
Приготуйтеся швиденько,
За парти сядьте всі рівненько,
Ми урок розпочинаєм,
Багато нового пізнаєм.
ІІ. Створення емоційного настрою на уроці.
           1. Читання вірша вчителем.
– Діти, послухайте рядки віршованого тексту. Спробуйте дати відповідь на поставлене в ньому запитання.


Якщо сніг вже скрізь розтанув
І травичка зеленіє,
Ще й пташок співає зграя,
Що це, діти, означає?

– То що ж це, діти, означає? (Настала весна)
– Так, дійсно прийшла весна, а навесні …
Все довкола зеленіє,
Річка ллється і шумить.
Тихо-тихо вітер віє
І з травою гомонить.
       Як тут всидіти у хаті,
Коли все живе, цвіте!
Скрізь дзвенять пташки крилаті,
Сяє сонце золоте!



– Як мелодійно звучить вірш Олександра Олеся! Які чудові слова дібрав автор, щоб передати красу весняної природи! Таїна природи завжди захоплює багатьох поетів, письменників, композиторів, зрештою, і нас,  а її краса спонукає до творчості.
2. Лексична робота.
– Спробуйте пригадати, якими словами, вжитими в переносному значенні, автор вірша Олександр Олесь описує весняну природу, зокрема ...
вітер … (гомонить);
пташки … (дзвенять);
сонце… (золоте).
– А тепер поясніть зміст вжитих у переносному значенні словосполучень, дібравши до них синоніми.
вітер гомонить – … (розмовляє);
пташки дзвенять – … (співають);
сонце золоте – … (жовте, яскраве).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати просторами нашої рідної землі, спостерігати, як лине весна, які зміни сталися у природі.  А ще послухаємо вірші наших чудових українських поетів та  спробуємо самі написати  твір-есе.
 Девізом уроку будуть слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1.    Повідомлення про есе
Есе – це твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення власної думки про любий предмет, своїх відчуттів, ставлення до світу. Поміркуйте, для чого вам потрібно вчитись складати такі тексти?
(Реалії сучасного життя вимагають від кожної людини грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію)
1. Тлумачення назв весняних місяців.
                   Діти, які ви знаєте весняні місяці? (Березень, квітень, травень.)
                   А хто зможе пояснити, чому весняні місяці мають такі назви? (У березні починали зацвітати й розпускати свої сережки берези. У квітні з’являлись перші квіти. А у травні земля вкривалась травою).
2. Декламування дітьми веснянок, закличок.
Ось і знову прилинула до нас така бажана, така чарівна весна. Довго вона спала у своєму будиночку. А будиночок у неї прибраний синьооким барвінком, жовтими краплинами кульбаби, пролісками та підсніжниками. А на стінах виграють сонячні зайчики. Весна старанно оберігала свою оселю від лютих морозів, пронизливих вітрів, чекала першого тепла.
         Та ось пора прокидатись цій чарівній порі року. А хто ж розбудить весну? Жваві струмочки, дзвінкоголосі пташки, кольорове розмаїття квітів. З давніх-давен народ уявляв весну у вигляді молодої вродливої дівчини, від якої чекав тепла, пробудження й  розквіту природи.
– Пригадайте кілька весняних закличок чи веснянок, щоб розбудити весну.

Прийди, весно, прийди, 
Прийди, прийди, красна, 
Принеси нам збіжжя, 
Принеси нам красок!

Благослови, мати, весну закликати.
Весну закликати,
Зиму проводжати.
Зимонька в возочку,
Літечко в човночку!

V.  Підготовча робота до написання твору.
1. Спостереження за мовним матеріалом.
Три брати ідуть по світу –
Від зими назустріч літу.
Перший пройде – тане лід.
Другий пройде – всюди квіт.
Третій пройде – укрива
Землю шовкова трава.
 Тлумачення назв весняних місяців.
                   Діти, які ви знаєте весняні місяці? (Березень, квітень, травень.)
                   А хто зможе пояснити, чому весняні місяці мають такі назви? (У березні починали зацвітати й розпускати свої сережки берези. У квітні з’являлись перші квіти. А у травні земля вкривалась травою).
Аукціон. Хто більше придумає означень?
– Спочатку у березні пробуджується від зимового сну сонце, небо, прилітають птахи. Доберіть до цих слів  слова-ознаки.
( На дошці слово ВЕСНА, а біля нього малюнки  сонця, неба, птахів. Діти добирають слова-ознаки до цих іменників. Вчитель прикріплює під малюнками заздалегідь надруковані слова).
Друга перемога весни – пробудження струмків, річок, ставків. Скресає крига, тануть сніги і бурхливими потоками та дзвінкими струмками біжать до річки. Повертаються з вирію перелітні птахи. Прокидається поле.
(На дошці малюнки: ріки, поля. Вчитель прикріплює під цими малюнками слова-ознаки.)
– Відгадайте, будь ласка, ще кілька весняних загадок.
Народивсь й відразу                            Тільки вчора теплий вітер
До річечки спішить.                              Вість приніс нам від весни.
Виспівує, дзюркоче,                             А сьогодні дивні квіти
Грайливо так біжить. (Струмок)         Крізь замети проросли. (Підсніжник)

Третя перемога сонця – весна в лісі, на луках, в садах. Ліс одягається в зелені шати, земля вкривається різнобарвним квітковим килимом. Лісову тишу заповнили пташині голоси, шелест листя, дзижчання комах. А сади забуяли білим та рожевим цвітом, наповнились духмяним запахом.
( На дошці малюнки трави, дерев, квітів).
Хвилинка-цікавинка
– А чи ви знаєте, що підсніжник оживає після того, як вкриється льодом. А сон-трава вкрита пухнастими волосинками, які захищають квітку холодними ночами.
 Добір до іменників слів-дій. Колективна робота
– Молодці! Ви гарно добирали слова-ознаки, а зараз треба підібрати слова-дії до малюнків.
Учні добирають дієслова до слів сонце, небо, птахи, струмки, поле, квіти, дерева, трава.
(Діти називають дієслова, а вчитель записує їх у стовпчик на дошці).  
Добір іменників за кольором. Технологія «Живий мікрофон»
– А зараз я буду показувати кружечки різного кольору, а ви спробуйте такого ж кольору пригадати назви квітів, що розцвітають навесні.
     БІЛИЙ – … (підсніжник, конвалія, нарцис...)
    ЖОВТИЙ –  … (мати-й-мачуха, первоцвіт, кульбаба, зірочки...)
    СИНІЙ – … (пролісок, барвінок, крокус...)
    ФІОЛЕТОВИЙ – … (ряст, медунка, фіалка, бузок...)
– Діти, квіти – окраса землі. Як треба ставитись до весняних квітів?
     (Учні розповідають про своє ставлення до рослин).
– Душа співає, коли ми бачимо квіти. Квіти – постійні супутники нашого життя. Вони і в лісі, і в полі, і на клумбах. Вони на першому місці і в декоративно-прикладному мистецтві. Вони  на рушниках, на національному одязі. Квіти символізують доброту, щедрість, оберігають людину від злого ока і хвороб.
 Відгадування загадок
– Відгадайте загадки.
(Діти відгадують загадки.)
Ось з-під снігу білі квіти
Показали пелюстки. (Підсніжники)
Я найперший зацвітаю
Синім цвітом серед гаю. (Пролісок)
Ніби сонце на землі
Квітнуть квіти-жовтоцвіти. (Кульбаба)

(вчитель прикріплює зображення квітів)
– Скажіть мені, будь ласка, діти,
  Чи можна рвати ці чудові квіти?
Складання вірша. Робота у групах
– Діти, у вас на партах лежать пелюстки квітів з рядками віршів. Поєднайте пелюстки, щоб вийшла строфа. Наклейте їх, утворивши квітку.
   (Під час роботи звучить музика П. І. Чайковського «Пори року» .
Квітень на хмаринку сів, 
До нас в гості прилетів. 
А за ним, як діточки, 
Поспішають квіточки: 
Ось конвалії й в’юнки, 
Барвінкові килимки,
А кульбабки і дзвіночки — 
Малюкам плести віночки.
 Чуєш? Жебонять струмки! 
Чуєш? Цвірінчать пташки! 
Глянь! Бруньки он на гіллі.. 
В синім небі — журавлі...
Перші проліски цвітуть, 
Перші джмеликі гудуть 
Це прекрасна й чарівна 
В гості йде до нас весна!
Динамічна пауза
Руки сонцю підставляйте,
З сонцем в піжмурки пограйте.
До вподоби нам ця гра.
Любить сонце дітвора.
Один, два — рада сонечку трава.
 Раз – присіли, два – присіли
І за парти тихо сіли.
Гра «Склади прислів’я». Робота в парах.
 – Ви одержали конверти з частинками фраз. З них потрібно скласти прислів’я.
(Учні читають утворені прислів’я)
VІ. Складання тексту-есе  «Чому приходить весна»
Робота за таблицею «Будова тексту-есе» (додаток 1)
       Попередньо пригадайте, з яких частин складається текст-міркування? (Теза, доведення, висновок.)
Речення, в якому                Речення, в яких                Речення, в якому
висловлюється                    міститься                          робиться
твердження                       доведення                        висновок
– Для частини доведення найчастіше вживають слова: тому, тому що, адже, оскільки, недарма, наприклад, дійсно, справді; для частин висновку: отож, отже, таким чином, так.
 Самостійна творча робота учнів
– От ми і створили ковдру ідей для написання твору-есе. Спробуємо побудувати невеликий текст-есе на тему «Чому я люблю весну». (На дошці  картини весни)
–  Діти, закрийте очі, пригадайте, який малюнок вам особливо сподобався. А тепер на основі почутого і побаченого на уроці, прочитаних оповідань, вивчених віршів, поміркуйте і складіть твір-есе.
 Орієнтовний варіант виконання
Чому я люблю весну
Я вважаю, що весна  найчудовіша пора року!
Навесні все на землі пробуджується до нового життя. Тане сніг, з'являється молода травичка, на деревах розкриваються бруньки. Навесні прилітають до нас перелітні птахи, починають робити кубельця, готувати домівки для майбутніх пташенят.
Я люблю спостерігати за природою навесні. Люблю дивитися, як усе навкруги оновлюється, відчувати духмяний аромат рослин, - і на душі стає легко і радісно.
Хочеться стати птахом, здійнятися високо в небо і звідти подивитися на природу, що ожила.
Читання складених творів
Весна - це маленька дівчинка в блакитній, зеленій, кольоровій сукні, на голові вінок з пролісків.  Усміхнена, іноді сумна. На чому вона мчить до нас?
 У неї упряжка з найшвидших струмків. Розпустили вони свої гриви, мчать з пагорбів. Летіть срібні коні.
Підсумок уроку. Рефлексія.
– Над яким текстом ми працювали?
Гра «Продовжте речення»
Я дізнався...
Я запамятав....
Найбільше сподобалось...
– Чи задоволені ви результатами своєї праці?
            Наповнюється щастям світ.
            Весна не йде, а вже летить!
            Ви, діти, весну зустрічайте
            І цей урок запам’ятайте!

Немає коментарів:

Дописати коментар