Вступ
Сучасне життя неймовірно
стрімке. Ми рухаємося вперед дуже швидко, а щоб встигнути якнайбільше,
намагаємося зайве обминути, викинути, а решту скоротити. Це стосується й мови,
особливо її комунікативної сфери. А це у свою чергу призводить до спрощення у використанні
мовних багатств, навіть до примітивізму. Тому доцільно буде замінити
традиційний твір на більш сучасний, такий, що відповідає життєвим вимогам та
темпам, справедливому бажанню молоді мислити неупереджено й висловлюватися
чесно. І саме есе, є тим дієвим засобом, який розкриє здібності
й можливості кожного школяра.
Актуальність теми. Радикальні зміни, які відбуваються у сучасному
освітньому середовищі акцентують увагу на необхідності виховання особистості
мислячої, самостійної, творчої.. уміння працювати з інформацією упродовж життя:
здобувати її, переробляти, застосовувати для індивідуального розвитку і самовдосконалення, передавати і в
результаті – уміння спілкуватися – повинно стати невід′ємною рисою життя людей ХХІ
століття. «Розвиток мовлення має набути статусу провідного принципу навчання
рідної мови», - зазначається у Державному стандарті початкової освіти. Однією з
інноваційних технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг
знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування і
розвитку креативного мислення. Найбільш вдалим жанром письмової роботи, що сприяє розвитку креативних умінь
учнів, є есе.
Залучаючи школярів
до написання есе, я розкриваю такі завдання:
розвиваю їхнє самостійне мислення, навчаю чітко й грамотно формулювати власні
думки, структурувати інформацію, установлювати причиново-наслідкові зв’язки,
ілюструвати поняття відповідними прикладами, удосконалювати стиль письма.
Мета мого досвіду сприяє розвитку творчих здібностей молодших школярів, активізації їх навчально-пізнавальної діяльності, творчого потенціалу
та продуктивного, креативного їхнього мислення.
Написання есе як формування креативного та
продуктивного мислення молодших школярів
«Найбільшою творчою
знахідкою у своїй педагогічній діяльності вважайте ту мить, коли дитина сказала
своє слово. У цю мить вона піднялася на одну сходинку в своєму інтелектуальному
розвитку »
В. Сухомлинський.
Історія і навіть
повсякденний досвід дає нам безліч прикладів того, що кожна людина мислить по-своєму. Завжди знаходяться люди, що мислять
інакше, ніж інші, уміють глянути на дійсність
під іншим кутом зору. Нестандартність мислення лежить в основі майже усіх
винаходів, наукових відкриттів, вона за всіх часів приводила до народження
ідей, що рухають людство вперед. Але що таке це нестандартне мислення? Чому більша частина людей задовольняється
звичайними для свого часу й оточення рішеннями, а інші пропонують зовсім нові,
незвичайні ідеї?
Основою для самореалізації творчої
особистості виступає креативність (творчі здібності).
Креативною називають таку особистість, яка прагне до творчої діяльності в
усіх сферах життя, має широкі потреби та інтереси.
Здатність
до навчання – це здатність до надбання знань, а креативність – здатність до перетворення знань.
З нею пов’язані увага, фантазія, народження гіпотез тощо.
Креативне навчання є
не що інше як навчання творчості, і саме воно є також творчою діяльністю.
Сьогодні перед школою, учителем постає дуже важливе
завдання: виховувати дітей не тільки здоровими, а й людьми, які мислять творчо,
креативно, продуктивно. Формувати в
учнів вміння керувати процесами творчості: фантазуванням, розумінням
закономірностей, розв'язанням складних проблемних ситуацій, ось що є основною
метою сучасної школи. Підтвердженням цього є державні документи про
освіту:
· Поряд з
функціональною підготовкою за роки початкової освіти діти мають набути
достатній особистий досвід культури спілкування і співпраці різних видів
діяльності, самовираження у творчості …[3]
· ... необхідна
умова розквіту індивідуальності ... є орієнтація на розвиток творчості –
творчої активності, творчого мислення, здібностей до діяльності в нових умовах…
[7]
· ... розвиток креативного мислення, ... уміння
знаходити нові ідеї та критично аналізувати проблеми, брати участь у дебатах,
уміння переосмислювати дії та аргументи... [8]
Завдання мовної освіти в школі – це цілий навчально-виховний
комплекс, у якому на першому місці стоїть виховання людини. Функції художнього
слова – збудження найкращих почуттів читача, розвиток емоцій та розумових
здібностей – пам’яті, уваги, мислення, мовлення тощо. І, за висловом Б.
Степанишина, «.. головне – не сума, не повнота знань, а розвинуті на її
матеріалі, її засобами здатності уявляти,
співпереживати, розмірковувати, аналітично мислити, вивчене систематизувати,
узагальнювати і, зрештою, усі ці вміння застосовувати повсякденно протягом
усього життя». [11. с. 76]
І найпотужніше цю навчально-виховну
функцію, на мою думку, виконує учнівський твір, бо спонукає учнів до
самостійності думки, креативного мислення, стимулює розвиток розумових
здібностей школярів та формує в них необхідні вміння та навички.
Не секрет, що не всі учні в школі люблять
та й, власне, можуть писати твори. Але реалії сучасного життя вимагають від
людини вміння швидко пристосовуватися, постійно поповнювати свою базу знань,
розвивати інтелект, грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх. А без
розвитку творчих здібностей це зробити складно. Тому учитель має
використовувати такі форми
роботи на уроці, які заохотять учнів до написання власних висловлювань.
Прикладом такого виду творчого завдання може бути написання есе. Есе дійсно ідеально підходить до навчання
школярів креативно мислити.
Навчаючи дітей писати есе, перш за все потрібно, щоб
вони усвідомили, що жанр есе передбачає свободу творчості. Есе може бути
написане про що завгодно і як завгодно, головна вимога — виразити своє «Я»,
свої думки, почуття, ставлення до світу. Есе дає учневі простір для викладу
думок, не обмежує композиційними, змістовими чи стилістичними рамками. Жоден
інший вид письмових робіт у шкільній практиці не має таких переваг.
Есе - це «вільне»
письмо на запропоновану тему, у якому найбільше цінується самостійність,
аргументованість, оригінальність вирішення проблеми, дискусійність. [12]
Есе ідеально підходить для розвитку мовленнєвих компетенцій учнів як
на уроках української мови, так і під час роботи над художніми текстами. Таке
есе зазвичай пишуть у класі впродовж 5-10 хвилин після обговорення певної проблеми. Часом цей прийом
застосовують як підсумкову рефлексію, коли на усну бракує часу.
Створюючи есе дитина:
- висловлює свою власну думку;
- показує своє ставлення до того, про що говорить;
- не потрібно дотримуватись якоїсь обов’язкової форми (вступу, основної
частини, висновку);
- не слід усебічно описувати предмет чи подію;
- можна лише частково, як у розмові, торкатися якихось питань;
- можна висловлювати спірні
міркування;
- мова повинна бути виразною,
можна використовувати образні слова, порівняння тощо;
- есе – це текст, у нього має
бути початок і кінець (завершення);
За бажанням,
на початку есе дитина може сказати, про що йтиметься у його висловлюванні, про
час, місце й особливості подій. Можна на початку подати вислів, який виражає
думку, або викликає різне ставлення в різних людей. Починатись есе може також
прислів’ям, приказкою чи чиїмось мудрим висловом.
Есе може бути
схоже на оповідання, під час читання якого виникають якісь особливі відчуття й
напрошується важливий висновок. Якщо есе створене у формі опису, то цей опис
має бути дуже яскравим, захоплюючим і викликати важливі й цікаві думки.
Необхідно, щоб
останній абзац есе завершив думку. Слова
«я думаю», «я впевнений/упевнена», «я переконаний/переконана», «я знаю»
допоможуть учням підкреслити, що це їхня власна думка.
Есе має
налаштовувати людину на добрі вчинки. Речення можуть бути короткі й навіть
незавершені. Можна використовувати запитання й окличні речення.
Наведу декілька
прикладів дитячих есе на тему «Чому я люблю свою школу?»:
Я вважаю, що навчаюся у дуже гарній школі. Можливо, вона не найкрасивіша
ззовні, тому що старенька, але в неї є особливий дух, втілений учнями і
вчителями, які навчаються і працюють в ній. Я люблю свою школу! Чепура Артур,
9 років.
Люба моя школо! Хочу
розповісти про те, як я вперше прийшла до тебе. Цього дня я відчула себе
дорослою. Спочатку я дуже хвилювалася, боялась тебе. Ти така доросла, серйозна.
Як ти мене зустрінеш? З тобою почалось нове життя. Звичайно, спочатку було
важко, але потім я відчула, що це цікаво. Я пізнаю багато нового, вчуся. Ти
дала мені найкращу вчительку і багато нових друзів. Я дуже рада, люба школо, що
зустрілася з тобою. Масюк Тетяна, 9 років.
У нас в школі завжди весело і цікаво. Коли починається
урок, то школа замовкає, але тільки пролунає дзвінок на перерву, вона починає
гудіти, як вулик. Кожен день у школі – це маленька історія. тут можна досягнути
багато чого, тільки треба дуже сильно захотіти. Ломако Богдан. 9 років.
Написати есе не означає писати
будь про що. Передовсім необхідно правильно обрати тему. Вона має бути
сформульована у формі проблемного питання й повинна спонукати учнів до
роздумів.
У своїй роботі з учнями, я використовую різні наочні
матеріали, що мотивують дитину до написання есе. Це можуть бути картинки,
фотографії, статті, притчі тощо. (додаток)
Для прикладу пропонуємо ряд фотографій з життя та твір есе на тему «Мої добрі справи».
Твір есе «Мої добрі
справи»
«Коли я прочитав прислів"я "Бджілка мала, а й та працює", то тепер кожного дня намагаюся робити як побільше
добрих справ. Для великих добрих вчинків, я ще трохи замалий, тому поки що я
роблю маленькі добрі вчинки, які мені під силу. Допомагаю батькам, взимку разом
з татом розчищаємо сніг. Влітку підмітаємо подвір'я, восени прибираємо листя.
Разом з молодшим братом прибираємо іграшки та свої речі. Ходжу до магазину,
прибираю в оселі. Дідусеві і бабусі допомагаю поратися на городі.
Я думаю,
що мої маленькі, добрі
справи приносять моїм близьким радість.»
У своїй практиці часто використовую притчі,
які завжди давали людям поживу для роздумів про сенс життя і призначення людини
на землі. Це напрочуд ефективний спосіб виховання, навчання й розвитку.
Мудрість, подана в простій, доступній формі вчить думати, шукати вирішення
проблем, розвиває уяву та інтуїцію. Притчі змушують замислюватись над своєю
поведінкою і, може, навіть посміятися над власними помилками.
Ці короткі оповідання допомагають
зрозуміти, що завжди можна знайти кілька шляхів для розв’язання однієї проблеми,
показують, що життя не ділиться на чорне й біле, погане та добре — воно
різнобарвне. Вони спонукають дітей до написання есе.
Як
приклад, можна навести притчу про мудреця.
Слухання притчі
Існує притча про мудреця, який знав усе. Один чоловік захотів це
перевірити.
Затиснувши в долонях метелика, він запитав: «Мудрець,
який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?»
А сам міркує: «Скаже
живий – я його затисну, скаже мертвий – випущу». Мудрець, подумавши, відповів:
«Усе в твоїх руках».
Обговорення.
- Життя метелика було в руках
людини. Але як ви вважаєте, чи має право вона розпоряджатися життям метелика? А
чому? Пропоную сьогодні написати свою думку про найголовніше – про наше життя.
Хочеться, щоб кожна дитина розвивалася
всебічно, і якщо в ній „дрімає” якийсь талант, то треба, щоб він розкрився на
користь їй та іншим. І, як підказує моя практика, саме творчий підхід до учіння
допоможе досягнути бажаних результатів.
З метою досягнення атмосфери співробітництва,
відкритості, взаємоповаги, наголошую, що кожен учень має право висловити власну
думку, навіть якщо вона не збігається з думками інших. У таких уроках пізнання
істини беруть участь усі учні. Початок розмови повинен бути обов'язково
емоційним, налаштовувати на небайдуже обговорення питань, запалювати вогник до
полеміки.
Такі хвилини живого, безпосереднього спілкування з
дітьми особливо цінні, бо саме тоді відкривається їхній багатий внутрішній
світ, пробуджується особисте «я», бажання творити.
Як засвідчує моя практика, ефективність складання есе
визначається такими умовами:
тема повинна бути цікавою для учнів;
у класі повинна витати атмосфера відкритого, сповненого довіри діалогу,
без нав'язування власних думок, інакше учні орієнтуватимуться не на власні
міркування, а на повторення учительських «правильних тверджень».
За таких умов есе:
активізує мислення учнів;
сприяє розвитку їх усного (писемного) мовлення;
формує навички культури спілкування;
учить творити;
допомагає глибше осмислити художньо-естетичний зміст твору;
викликає інтерес до читання художньої літератури.
Будь-яка праця дитини повинна бути
вмотивована: Для чого? Для кого? Навіщо я це роблю? Яка користь?
Як і будь-яка творча робота, написання есе потребує
певної підготовки, яку потрібно починати уже з першого класу, використовуючи на
уроках різні навчальні усні вправи: складання речень,
об'єднаних темою, відновлення деформованого тексту по серії сюжетних картинок,
усні відповіді на питання, усні
розповіді з прочитаного, за аналогією з прочитаним. Виконуючи ці вправи, учні
під керівництвом вчителя вчаться викладати думки у певному порядку,
послідовно. Підготовча робота
починається в букварний період і проводиться протягом усього навчального року.
Така робота наближає учнів до зв'язної розповіді.
Якщо
навчити дітей бачити природу, звертати увагу на
звичні явища, зміни в природі (не тільки на снігопад, листопад, весняні
води, але і на те, яке сьогодні небо і чому, як виглядають дерева, що ростуть
біля школи, в ясну, туманну погоду), то «заговорить» кожен учень. Тому перед
уроком навчання грамоти (1 клас) пропоную дітям завдання: вранці і ввечері
поспостерігати за небом, за звичками птахів, за змінами в природі і потім на
уроці записати 1-2 речення про те, що їх особливо вразило, що найбільше їм
запам'яталося. Виконуючи такі завдання, багато учнів, які раніше не звертали увагу
на навколишній світ, починають уважно вдивлятися у нього.
Правильно організована бесіда здатна
забезпечити вибір слів, відповідних заданій темі, наповнення слів реальним
змістом, вироблення у школярів практичних умінь і навичок у сфері мови і мовлення
потрібно використовувати комплексні вправи, що дозволяють розвивати у дітей
мовні та інтелектуальні здібності.
Така
робота дає позитивний результат, триває і ускладнюється у 2-4 класах. На будь-якому уроці мови в цих класах
необхідно створювати такі ситуації, які б спонукали учнів висловлювати свою
думку, розповідати про щось. Школярі впевнено розкажуть або напишуть про те, що
їм добре відомо. А для цього вони повинні мати запас знань, матеріал із теми
розповіді. Тому пропоную своїм учням для поповнення словникового запасу завести
довідники, у які вони занотовують нові для себе слова, звороти, образні
вислови, прислів′я, фразеологізми. Результати моєї роботи дають підстави для
ствердження, що ефективність розвитку креативного мислення, мовлення школярів
залежить від постійного застосування завдань продуктивного характеру, а саме
впровадження на уроці інтерактивних технологій. [4. с. 49]
Пропоную зразки інтерактивних вправ на уроках рідної
мови та літературного читання, які допомагають розвивати мовлення й готують до
написання есе:
Розвиток
зв′язного мовлення
Вправа
«Вчимося переконувати». Метод «Прес»
(Учні вчаться дискутувати, аргументувати свої думки)
Роздайте учням пам′ятки, в яких зазначено 4 етапи методу «Прес»
1) Позиція: «Я вважаю, що ..»
2) Обґрунтування: «… тому що …»
3) Приклад: «…. наприклад: …»
4) Висновок: «Отже (тому), я вважаю. ..»
Вправа «Передбачення»
-
Що, на
вашу думку, станеться далі?
-
Які
докази ви можете навести?
-
Що
сталося насправді?
Учні читають твір. Підведення
підсумків вправи «Передбачення»
-
Чи
справдились наші передбачення?
Вправа
«Хвилинка творчості»
Складання міркування на тему:
«Бути терплячим – означає …»;
«Як можна подружити лисицю з
журавлем?»;
«Що ви порадили б героям твору
змінити чи зробити?»;
«Я думаю, що після закінчення
твору герої ….»;
Поміркуйте, яку
користь приносять сніжинки, чи можуть вони слугувати одягом чи прикрасою.;
Складіть есе в
групах.
1-ша група. «Як сніжинки одягли дерева в шапки»
2-га група «Як сніжинки подарували берізці фату»
Вправа
«Хвилинка творчих задумів»
Продовжте речення:
Якби я був вченим, то …; Якби я
був чарівником, то ..; Якби я був президентом, то ….; Діти зустріли в лісі
бабусю, яка …; Хлопчик почервонів, бо …; Діти хотіли побачити, як … .
Творча вправа «Зберіть прислів′я». Робота в парах.
-
Складіть
із розсипаних частин прислів′я, поясніть як ви їх розумієте?
Землю красить сонце, а людину - за справами.
Дерево цінують за плодами, а людину - праця.
Землю красить сонце, а й та працює
Бджола мала, а
людину - праця.
Вправа
«Крісло автора». Трихвилинне есе.
1. Проводячи підсумкову роботу за прочитаним текстом,
прошу учнів протягом 3 хв написати те, що спадає їм на думку щодо прочитаного
твору.
2. Пропоную учням (які бажають) прочитати
міні-твори для всього класу у «Кріслі автора», яке виставлене посеред класу.
3. Головним у творі є вільний потік думки.
Граматику та орфограми не оцінюю.
Гра «Аукціон»
Двоє учнів змагаються між собою в умінні замінювати фразеологізми
прислівниками.
Фрагмент урок в 2 класі
Тема. Українська народна казка «Колосок»
У кожного на парті
картки з прислів′ями.
-
Складіть прислів′я,
прочитайте і скажіть, яке з них висловлює головну думку казки?
Картка
Робота спільна –… хто
працьовитий.
Хто рано підводиться, … ситим не
будеш
На чужу роботу дивитися – …… як пісня весела.
Добре в світі тому жить, ……. за тим і діло
водиться
Робота в групах.
Розподіл по групах. Повторення правил роботи в групі (учні зчитують
правила з таблиці).
1-ша група «Півники» - інсценізують будь-який уривок з казки.
2-га група «Мишенята» - готує відповіді на завдання за карткою і
вигадуватиме інший кінець казки.
Картка
1. Як ви
вважаєте, чи добре вчинив Півник щодо мишенят?
2. А як
би ви вчинили на місці Півника?
3. Як
можна по-іншому закінчити казку, щоб мишенята стали працьовитими?
Висновок
Отже, вчіть дітей писати есе і це їм дозволить
оволодіти різними способами викладу думки, виховати свідоме ставлення до мови
та інтерес до слова, підготує учня до більш складної творчої роботи. Необхідно
дати дітям свободу творити, щоб вони використали весь свій потенціал, розпалили
вогник думки і фантазії. Творчим амплуа
кожного вчителя мають стати слова В. Сухомлинського: «Дати дітям радість праці,
радість успіху у навчанні, пробудити в їх серцях почуття гордості, власної
гідності…» Завдання вчителя сучасної школи, на мій погляд, – не давати знання,
а навчити їх здобувати та застосовувати в житті. Мені б хотілося бачити своїх
учнів дієвими, креативними, цікавими людьми.
Бібліографічний список
використаних джерел
- Глазова О.П.Есе як вид роботи з розвитку писемного мовлення
школярів [Електронний ресурс ] / О.П.Глазова // Методичні діалоги. – 2010.
- №5
- Головін, Б.М. Основи культури мовлення: навчальний посібник. - М., 1991.
3. Державний
стандарт загальної освіти. 2011.
4. Дівакова
І.І. Інтерактивні технології навчання в початкових класах. – тернопіль.
Мандрівець. 2007. -180 с.
5. Єлісєєва М.Т. Робота над викладом і твором. /
/ Початкова школа. 1991. № 5
6. Катонова, Є.М. Розвиток мовної та мовленнєвої
здатності молодших школярів. / / Пачатковая школа. - 2004. - № 6.
7. Концепція
загальної середньої освіти. 2016.
8. Концепція громадянського виховання
особистості в умовах розвитку української державності. 2000.
- Ладиженська Т.А. Методика розвитку мовлення на уроках мови. - М., 1991.
10. Леонтьєв
А.А. Мова, мовна діяльність. - М., 1969.
11. Степанишин Б.І. Викладання української літератури в школі:
Методичний посібник для вчителя /Б.І. Степанишин. –К.: РВЦ «Проза», 1995.-256с.
12. Шендеровський К. С. Як написати успішне есе. Методичні
рекомендації до написання есе. Режим доступу:
http://journlib.univ.kiev.ua/ese_gol_2.doc.
- Романовська З.І. Розвиток мови і мислення в системі навчання академіка Л.В. Занкова. / / Початкова школа. - 2004. - № 8
- Скиргайло Т.О. методика навчання роботи над творами нетрадиційних жанрів. Посібник для вчителів. – М. 2006.
Немає коментарів:
Дописати коментар